Sprzedaż bezpośrednia, jako sposób na zmniejszenie bezrobocia


08.06.2018 | kategoria: Marketing MLM

Jeśli mowa o sprzedaży bezpośredniej, to warto na wstępie powiedzieć, o jaki sektor gospodarki dokładnie chodzi. Sprzedaż bezpośrednia dotyczy przede wszystkim dwóch sektorów. W pierwszym sektorze towar dociera z firmy do klienta za pośrednictwem sprzedawcy i bez pośrednictwa licznych hurtowni. Takie oferowanie produktu lub usługi bezpośrednio z firmy do klienta poza tradycyjną siecią sklepową to tzw. sektor DS, jest znacznie szybsze i komfortowe. W drugim sektorze do powyższej działalności dobudowuje się dodatkową strukturę handlową klientów, przynależących do firmy, którzy posiadają z tego tytułu dodatkowe korzyści – rabaty oraz zniżki. Tym samym budowniczy struktury handlowej w zależności od nakładu swojej pracy i wykazywanego profesjonalizmu, zarabiają od kilku tysięcy do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Najlepsi w tej branży przekraczają kwoty pięciocyfrowe. Dział ten nazywany jest Multi Level Marketingiem, czyli w skrócie MLM.

Podstawą każdej firmy network marketingowej jest produkt bądź usługa, których nie można nabyć w tradycyjnej formie dystrybucji. Główną zaletą jest tu osobisty kontakt współpracowników zajmujących się sprzedażą, czyli dystrybutorów z potencjalnymi klientami. Dystrybutor skraca do minimum drogę produktu od producenta do jego nabywcy.

klientW firmach DS/MLM większość sprzedawców po prostu dorabia. Według zebranych danych z ostatnich lat, robi tak ponad 70% z nich. Ich zarobki szacują się od pięćset do dwóch tysięcy złotych. To jest dorabianie do pensji pobieranej z etatu. Taką grupę dorabiających w sektorze DS/ MLM budują przede wszystkim konsultantki znanych firm kosmetycznych. Sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy MLM jawi się tutaj, jako mały biznes, dzięki któremu można sobie dorobić do pensji. Druga grupa ludzi wśród sprzedawców, stanowi około 25%. Są  to ludzie, którzy podchodzą do tego biznesu poważniej. Ich zarobki oscylują w granicach od pięciu do trzydziestu a nawet pięćdziesięciu tysięcy miesięcznie. Pozostałe 5% stanowią „perełki” sprzedaży bezpośredniej, których prowizje są rzędu powyżej pięćdziesięciu, a nawet stu czy dwustu tysięcy złotych.

Sprzedaż bezpośrednia ma ogromny wpływ na zmniejszenie bezrobocia tym bardziej, iż w dzisiejszych czasach klasyczne formy zatrudnienia nikomu z nas nie dają pewności stałej posady. Nie dość, że płaca zazwyczaj nie przedstawia się zbyt imponująco, to wszystko zależy od pracodawcy ile zarobimy i jak długo będziemy pracować w danej firmie.

Udział tego sektora w rynku pracy. Które grupy wiekowe są najliczniej w sektorze
reprezentowane?

Wzrost sektora DS/MLM możemy zaobserwować, analizując dane z poprzednich lat. Wartość sprzedaży całej branży w krajach Unii Europejskiej wynosi rocznie 23 miliardów euro, natomiast w Polsce rynek ten 1 roku 2012, generował roczne obroty na poziomie prawie 2 miliardów 280 milionów złotych. ( Źródło http://pssb.pl/pssb/z dnia 25.09.2012 )

Przykładowo pod koniec 2012 roku z firmami sprzedaży bezpośredniej współpracowało ponad 897 tys. osób. W 2013 roku było to już 900 tys. osób, czyli o 3 tys. więcej niż rok wcześniej. Zasadniczy profil sprzedawcy nie uległ zmianie – nadal prym wiodą tu kobiety, które stanowią aż 88% ogółu sprzedawców bezpośrednich (wzrost o 5% w stosunku do 2012 r.). Zmalał natomiast  z 17% do 12% odsetek mężczyzn zaangażowanych w sprzedaż bezpośrednią.
(źródło: http://pssb.pl/pssb/sale/statistics,statystyki-sprzedazy-bezposredniej.html )

Natomiast pismo branżowe sektora DS/MLM, Network Marketing informuje, iż w roku 2017, obroty firm w branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego w Polsce,  oszacowano na ok. 3 mld 300 mln złotych. Oznacza to, że rok 2017, był jeszcze lepszy niż rok 2016 i pozostałe lata, dla całego sektora w Polsce i przyniósł wzrost o 4,6%, w stosunku do roku poprzedniego, czego możemy dowiedzieć się z Network Magazynu.

http://networkmagazyn.pl/polski-sektor-ds-mlm-z-roku-na-rok-coraz-silniejszy

W tej branży w zależności od tematyki większość sprzedawców jest w średnim wieku produkcyjnym pomiędzy 35 a 64 rokiem życia.  Na na ten temat, już podczas III-go Polskiego Dnia Sprzedaży Bezpośredniej w dniu 17 października 2014 roku w warszawskim hotelu InterContinental, wypowiadała się Ewa Kudlińska-Pyrz, która powiedziała: „Młodzi Polacy zarabiający w biznesie sprzedaży bezpośredniej i network marketing to ludzie proaktywni, dynamiczni, biorący sprawy w swoje ręce. Ta właśnie grupa wiekowa stanowi obecnie około jednej czwartej wszystkich osób współpracujących z firmami DS/MLM zrzeszonymi w PSSB

„Mamy już w Polsce ciekawe firmy, gdzie średnia wieku oscyluje nawet w przedziale 18-25 lat. To bardzo ważne, że tak dużo młodych wilków bierze swój los we własne ręce i zostają kowalami własnego losu, nie licząc na garnuszek państwa czy pracę etatową, która najczęściej nie daje możliwości rozwoju i zbyt wielkich nadziei na sukces finansowy czy choćby intelektualny” – dodał Maciej Maciejewski, redaktor naczelny Network Magazynu.
( Źródło: http://www.networkmagazyn.pl)

Klienci sektora DS/MLM

Z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju i czerwcu 2016 r. na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) wynika, że dla klientów nadal istotny jest bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. To daje klientom możliwość spokojnego zapoznania się z ofertą katalogową, uzyskanie fachowej porady na temat oferowanych produktów oraz możliwość wielokrotnych konsultacji i obsługi posprzedażnej. Taki jest obecny stan, mimo nowoczesnych technologii mobilnych i rozwoju e-commerce w sektorze sprzedaży bezpośredniej.
Klienci doceniają bezpośredni kontakt z konsultantem. Daje im to możliwość zapoznania się z ofertą katalogową w dowolnie wybranym czasie oraz możliwość dopytania, doczytania i edukacji w temacie przedmiotu zakupu. Dodatkowym atutem jest fakt, iż w sprzedaży bezpośredniej, zdarzają się zniżki i promocje, a ceny produktów bywają często niższe, niż w sklepach, przy zachowaniu wyższej jakości produktu. To jest oczywiste z uwagi na fakt, iż klient kupujący produkt w systemie sprzedaży bezpośredniej, nie musi wydawać sporej ilości pieniędzy na reklamy telewizyjne czy też inne, na marże kolejnych hurtowni, magazynów, pośredników, sklepów i na koszty licznych transportów, zawyżające ceny produktów w tradycyjnej sprzedaży, lecz kupuje bezpośrednio z firmy, poprzez swojego doradcę – konsultanta. Dzięki temu produkt wysokiej jakości może uzyskać znacznie niższą cenę, niż miałoby to miejsce w tradycyjnym handlu. Znacznie ma też lepsze dopasowanie oferty, do potrzeb i upodobań indywidualnego klienta. Z tego też powodu, w Polsce z firmami sprzedaży bezpośredniej, w roku 2016 współpracowało aż 955 tys. osób. Dla sporej ilości z nich, bo aż 20 proc.,  był to główny sposób zarobkowania.

kontakt-z-konsultantem - WYKRES

Z badania IBRiS wynika, że ze sprzedażą bezpośrednią zetknęło się 65,7 proc. ankietowanych, w domu, w pracy, na ulicy, z czego w Internecie, przeglądając m.in. strony internetowe firm, ze sprzedażą bezpośrednią, zetknęło się  aż 51,8 proc. ankietowanych. Wśród ankietowanych, chęć zakupu przez Internet jako opcję, wybrałoby 46,7 proc. Natomiast 40,3% deklaruje, iż woli bezpośredni zakup od konsultanta. Natomiast jeśli chodzi o płeć, 84,2 proc. ankietowanych kobiet i 58,3 proc. mężczyzn, już dokonało okazjonalnych lub systematycznych zakupów w firmach sprzedaży bezpośredniej.

Jak twierdzi prof. Piotr Płoszajski, szef katedry teorii zarządzania Szkoły Głównej Handlowej„Odpływ klientów do kanałów internetowych nie oznacza nieuchronnie zmniejszenia sprzedaży bezpośredniej”. „Jak pokazują najnowsze badania największej chińskiej wyszukiwarki i platformy społecznościowej Baidu (300 mln użytkowników) możliwe jest takie zaprojektowanie hybrydowych modeli sprzedażowych, aby sklepy internetowe przekierowywały klientów do kanałów bezpośrednich” dodaje – prof. Płoszajski. Zaznacza przy tym, iż „wiele wskazuje na to, że w miarę nasycania się rynku kanałami wirtualnymi, dużo klientów będzie wracać do kontaktów bezpośrednich ze sprzedawcami”.
( Źródło: https://pssb.pl/industry-information/klient-ma-internet-ale-chce-tez-konsultanta )

Opracowanie: Renata Zarzycka-Bienias
===========================

Audiobook coaching biznesu_v2Audiobook coaching biznesu MLMcz1Audiobook coaching biznesu MLMcz2Audiobook coaching biznesu MLM cz3

Wszystkie audiobooki tutaj >>

Warto w tym miejscu, przypomnieć wywiad prowadzony przez Maćka Maciejewskiego z Network Magazyn (branża DS/MLM)

 

Podziel się:
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Śledzik
  • Blip
  • Flaker
  • Yam
  • Google Buzz
  • Blogger.com
  • Google Bookmarks
  • Kciuk.pl
  • Pinger
  • Live
  • Tumblr
  • email
  • Drukuj