Stwardnienie Rozsiane (SM) – harmonizacja ciała, umysłu i duszy


08.11.2017 | kategoria: Rozwój osobisty, Wellness

stwardnienie-rozsiane-pajeczynaPoniższy opis, to zalecany harmonogram wspomagania leczenia i zapobiegania rozwojowi wielu choroby, ze szczególnym uwzględnieniem Stwardnienia Rozsianego (Sclerosis Multiplex – SM). Obok leków oraz suplementacji i diety, warto zapoznać się z kilkoma metodami rehabilitacyjnymi, opisywanymi w książce „SOBIE MOC – przewodnik dla osób z SM” autorstwa specjalisty neurologa dr n. med. Joanny Woyciechowskiej. Szczególnie godne polecenia dla osób z SM są metody, które przywędrowały z Dalekiego Wschodu i dotyczą ciała i ducha, jak również są filozofią ludów Polinezji – filozofią Kahunów np. Hooponopono i inne (opisuję je w swojej książce tutaj >>), a dotyczą psychologii i pracy nad świadomością oraz podświadomością umysłu, i jego szerokich możliwości metod terapeutycznych z tym związanych. Metody te mają wspólną cechę – są one systemami ćwiczeń fizycznych oraz oddechowych dla ciała i ducha, dopracowanymi w najdrobniejszych szczegółach, przez tysiące lat praktyki. Nie tylko wpływają pozytywnie na stan fizyczny uprawiających je ludzi, lecz również uczą prawidłowego i pozytywnego stosunku do siebie samego ludzi i świata. Harmonizują ciało, umysł i duszę, które w pełni są zależne od siebie. 
ling-shu-kregi„Ling shu” czyli Kanon Akupunktury, to nauka sztuki medycyny indyjskiej, a później chińskiej jako część  Kanonu Medycyny Wewnętrznej Żółtego Cesarza, opracowany przez grupę lekarzy w okresie Wojujących Cesarstw (475-221 p.n.e.), mówi: „Tylko ci, którzy nie znają się na sztuce medycznej, uważają, że chroniczna choroba jest nieuleczalna”.
Starożytni lekarze chińscy uważali, że w leczeniu potrzebny jest pacjent, jako najważniejszy członek zespołu leczącego, gdyż od niego najwięcej tu zależy – pacjent głęboko przekonany o możliwościach zdrowienia i czynnie biorący udział w procesie powracania do zdrowia. W procesie zdrowienia konieczne jest widzenie siebie, istoty ludzkiej, jako całości składającej się z ciała, umysłu i duszy.
Jak mawiał Sokrates, część nas nigdy nie może być zdrowa, dopóki całość nie jest zdrowa. Konieczna jest wiara i obraz siebie, jako całości zdrowej i należącej do bezmiernego Wszechświata. Zaraz potem liczy się rzetelna wiedza, mądrość, realny plan, czynne działanie wspólnie z lekarzami, dietetykiem, terapeutą coachem NLP i wspierającą rodziną. Wtedy chory staje się „uleczalny” i choroba również.

W metodach tych tkwi nie tylko prawdziwa stara mądrość ludzkości, lecz także konkretna moc lecznicza. Metody te są bardzo przydatne oraz szczególnie pomocne dla osób z SM z wielu względów, które opisuje w swojej książce, specjalista neurolog dr Joanna Woyciechowska.
Na przestrzeni lat, wielu uczonych w sztuce medycyny, wracało i ciągle wraca do tego tematu, a przykładem może tu być znany prof. Julian Aleksandrowicz, który twierdził, że „Nie ma nieuleczalnych chorób”.

Ćwiczenia Jogi , Tai-Chi lub Chi-Gong (w możliwym dla ciała zakresie części ciała np. głowa, ręce, tułów, nogi lub całe ciało, jeśli to możliwe) – świat uznał, iż stanowią wielką pomoc dla zdrowych, jak i chorych, w tym chorych na SM. Poradniki pisane przez lekarzy, w tym neurologów, wymieniają wartości tych metod. Dla sprawniejszych osób poleca się nawet jazdę konną (wymaga sporo sprawności i solidnie ćwiczy ciało i równowagę). Opisywane i zalecane są również ćwiczenia w wodzie. W bardziej zaawansowanym stadium choroby, zalecane są przynajmniej bierne ruchy, rozciąganie i rozluźnianie mięśni. Zapobiegają one przykurczom, odleżynom, obrzękom wywołanym zastojem krwi, odwapnieniu na skutek zmniejszenia ciążenia na kości kończyn dolnych i kręgosłupa. Praktykowanie jogi w przypadku osób z SM przynosi wiele korzyści. M.in.; joga uspakaja umysł, poprawia nastrój i samopoczucie, redukuje stres i zapobiega depresji. Wspomagając pracę na oddechu, dotlenia mózg, zwiększa zasób energii i pomaga przezwyciężyć męczliwość. To sprawia, iż może wspomagać uzdrawiające siły naszego ciała i spowalniać, a nawet zatrzymać postęp choroby.

joga-class-1Ostatnie badania wykazały, że oddawanie się ćwiczeniom relaksacyjnym typu joga, medytacja, Tai Chi i inne techniki relaksacyjne, a nawet samo ćwiczenie w byciu uważnym powoduje cofanie niekorzystnych zmian w DNA zachodzących pod wpływem stresu na poziomie molekularnym.

„Techniki relaksacyjne pozostawiają coś, co możemy nazwać cząsteczkowym podpisem w naszych komórkach, a co odwraca skutki przewlekłego stresu lub lęku zapisane w ciele, zmieniając w ten sposób nasze geny. MBI – mind-body interventions – powodują, że to mózg steruje procesami zachodzącymi w DNA.
Joga czy medytacja obniżają produkcję NF-kB (mechanizm „walcz lub uciekaj” ), co wpływa na zahamowanie ekspresji genów cytokin” – wyjaśnia dr Ivana Buric, prowadzący zespół naukowców z  Laboratorium Psychologii Zachowań Uniwersytetu  Coventry w Wielkiej Brytanii.

Badania prowadzone nad technikami relaksacyjnymi, wskazują, że np. regularnie wykonywana nawet kilkominutowa codzienna medytacja może odmłodzić mózg o ponad 7 lat. Z kolei badacze z innych ośrodków dowiedli,  że joga zmienia ekspresję genów związanych ze stanami zapalnymi, metabolizmem i insuliną.

joga-cwiczenia-sylwetkiWszelkie ćwiczenia i techniki relaksacyjne na poziomie umysł-ciało są olbrzymią mocą, którą każdy może uruchomić w procesie samoleczenia.
Ta wiedza znana była człowiekowi od zawsze.
Praktykowana w klasztorach tybetańskich, znana medycynie komplementarnej np. ajurwedyjskiej  gdzie joga, medytacja i inne techniki relaksacyjne, są istotnym elementem każdej terapii.
Do dziś liczą się z nią uzdrowiciele indonezyjscy, Hunowie, Aborygeni i inne tzw. prymitywne społeczności.

Specjalista neurolog dr Joanna Woyciechowska pisze o ćwiczeniach metodą Feldenkraisa i metod z wykorzystaniem wielu technik, cennego w psychologii z pozytywnego nastawienia i szybkiej poprawy nastroju oraz powrotu do zdrowia – NeuroLingwistycznego Programowania umysłu tzw. NLP.

Metafora programowania komputera

lucas-derks-malarstwo1Dr Woyciechowska porównuje tę niezwykle skuteczną metodę do metafory programowania komputera. Niestety w Polsce nie ma zbyt wielu specjalistów szerokiej gamy technik. Jedną z nich jest przykładowo doktorska metoda „Ponorama Społeczna” (Social Panorama), którą opracował psycholog i światowej sławy psychoterapeuta Lukas Derks, z którym miałam przyjemność rozmawiać i uczestniczyć w jego warsztatach i szkoleniu dla trenerów i terapeutów.

Zakładając, iż wszystko jest w umyśle człowieka i nawet myśl może spowodować zmiany chemiczne, ślinotok, ból żołądka, biegunkę, bądź napinanie i rozluźnianie mięśni, okazuje się, że osoby wydające się w pełni sparaliżowane, siłą woli, wiarą i własnym wyobrażeniem oraz myślą, mogą ćwiczyć swoje mięśnie tak, iż faktycznie po czasie mogą one wzmacniać się zamiast wiotczeć i prowadzić do stopniowej poprawy ruchu, do budowy w mózgu nowych połączeń neurologicznych poprzez wyobrażenie i do generalnej poprawy zdrowia. Pracując na własnym umyśle, wiele jest możliwe, Ważne jest, aby nie być zablokowanym w tego typu myśleniu, poprzez niewłaściwe, szkodliwe i nieużyteczne nam przekonania, wynikające z niewiedzy lub nabytej niekompletnej wiedzy na temat psychologii i możliwości własnego umysłu. Ćwiczenia oddechowe nie tylko rozluźniają, lecz dostarczając tlen komórkom, zwiększają siłę niezbędnych dla życia mięśni klatki piersiowej, przepony i brzucha.

W tym miejscu należy wspomnieć o bardzo ważnej funkcji naszego oddechu, który może być zbyt płytki, za szybki, za krótki i nie dotlenia naszego organizmu oraz wszystkich tkanek lub zdrowego oddechu życia np. podczas pracy na świadomym i podświadomym umyśle np. w medytacji lub w stanach hipnozy transowej, prowadzonych przez doświadczonego terapeutę coacha NLP.

NLP uczy modelować swoje własne stany doskonałości i potrzeb oraz w przypadku depresji, chorób związanych z psychiką czy też innych chorób – uczy jak zadbać o swoje zdrowie i poprawić je szukając najdogodniejszych sposobów i rozwiązań dla siebie. Ucząc się pracy na własnej wyobraźni i dążenia do zmian w przeobrażeniu wielu nieużytecznych przekonań, wartości, które nam nie służą oraz szkodliwych nawyków czy natrętnych myśli na użyteczne. To indywidualne podejście wynika stąd, iż nie istnieje coś takiego jak uniwersalna dieta, zestaw ćwiczeń fizycznych czy jedna wspólna metoda pozytywnego myślenia, które byłyby skuteczne dla wszystkich i zawsze. Różni ludzie mają różne potrzeby, różne doświadczenia, inną wiedzę na podobne zagadnienia wynikającą z odmiennych przekonań. medyatcja-nad-morzemPonadto potrzeby tylko jednej osoby mogą zmieniać się w czasie.
Termin „lingwistyczne” odnosi się do języka komunikacji i tego, w jaki sposób wpływamy na siebie nawzajem i na siebie samych za pomocą słów, submodalności tonacji czy rodzajów gestów. Wiele zależy od tego jak myślimy na pewne tematy i jakie mamy przekonania związane ze zdrowiem, chorobą oraz możliwościami terapii leczniczych klasycznych, alternatywnych czy uzdrawiających samoleczeniem. Sam język medyczny niekiedy odnoszący się do zdrowia i choroby, zawiera wiele błędnych założeń, które kierują nasze myśli na niepożądane ścieżki. Tym samym blokują w nas inne przestrzenie, dotyczące odmiennych metod alternatywnych terapii oraz samouzdrawiania poprzez umysł i pozytywne nastawienie. Wiele wystarczyłoby tylko od nas samych i podjętych decyzji, pod warunkiem uświadomienia sobie istnienia takich skutecznych alternatyw, zamiast blokowania się na nowe możliwości. To właśnie „programowanie” odnosi się do uświadamiania sobie nowych przestrzeni myślowych w naszym umyśle, dających nam większą gamę możliwości i odnosi się do osiągnięcia odwagi, i umiejętności dokonywania wyborów oraz brania odpowiedzialności za nie i za własne zdrowie, czy też na otaczającą nas rzeczywistość, na którą mamy wpływ.

Podsumowując, NLP jest zbiorem metod i idei oraz sposobem myślenia, w celu odszukania w sobie zasobów, które już tam są i wzbogacenia tego, co masz, albo dostania tego, czego chcesz i pragniesz. Wiele aspektów NLP może wspomagać poprawę samopoczucia i zdrowia, poprzez zmianę nieużytecznych przekonań, które nam nie służą, a dotyczących zdrowia, mających znaczenie oraz wpływ na nasze działanie i styl życia, na takie, które będą nam pomocne w drodze ku zdrowiu i pomogą nam, zmienić szkodliwe nawyki żywieniowe na zdrowe. Twoje zdrowie jest w Twoich rękach i w Twoim umyśle. Jakie myśli – taka rzeczywistość.  Nie znajdziesz go na pewno w lekarstwach ani nie otrzymasz od lekarzy. Choroba jest sygnałem, iż coś jest nie w porządku i powinno być zmienione – z pewnością nawyki, przekonania, wartości, nastawienie, pewne informacje – generalnie chodzi o to wszystko, co ma wpływ na nasze myśli i podejmowane decyzje. To one mają największy wpływ na naszą późniejszą rzeczywistość.  Warto o tym wszystkim wiedzieć i mieć twego pełną świadomość. Wszak najważniejszym celem jest zdrowie.

sm-choroba-duszyEwa Foley w swojej książce „Zakochaj się w życiu” napisała, że „Programowanie neurolingwistyczne jest sztuką i nauką, swoista strategia sukcesu. Stworzone zostało przez specjalistów z różnych dziedzin. Zajmuje się badaniem reguł, którymi posługują się wybitni ludzie odnoszący wspaniałe rezultaty oraz pokazuje, jak uczyć się tych reguł, aby także osiągnąć wyznaczone cele. „Programowanie” oznacza, że możemy zmienić własne myśli czy programy z takich, jakie są i dokąd nas zawiodły, na takie, jakie chcemy, aby one były.  NLP jest prosta techniką osobistej transformacji, jest praktycznym podejściem do zmian. Stanowi zbiór wzorców, umiejętności i technik służących skutecznemu myśleniu i działaniu „krok po kroku”. Po pierwsze to, czego chcesz i o czym myślisz przedstaw w formie pozytywnych stwierdzeń.  Po drugie: rozbuduj i ożyw obraz tego, co chcesz zrobić, aby zwiększyć jego atrakcyjność. Po trzecie: połącz swoje myśli ze skutecznymi zachowaniami i przećwicz je w wyobraźni, aby wydały się naturalne. NLP zajmuje się odkrywaniem i rozwojem indywidualnych, naturalnych zdolności każdego z nas. Pomaga w odkryciu tego, co w nas najlepsze. Ukazuje, jak osiągnąć cele, których pragniemy i jak samemu kierować swoim życiem.  
NLP jest bardzo wszechstronne – można stosować tę metodę w pracy z niepożądanymi zachowaniami, kłopotami emocjonalnymi, poznawczymi i fizjologicznymi, można wręcz przebudować wszystkie poziomy osobowości. Zapamiętaj! Stosując NLP do rozwoju osobistego nie trzeba wracać do dzieciństwa i opowiadać o dawnych zdarzeniach, by się zmienić”. Poznaj NLP – jest niezwykle pomocne z drodze ku zdrowiu.

sm-metoda-f.01Metoda Feldenkraisa opiera się na istnieniu plastyczności mózgu. Podstawą tej metody jest możliwość odtworzenia straconej funkcji ciała, dzięki zdolnościom adaptacyjnym mózgu, który uczy się bez względu na wiek i bez względu na stopień uszkodzenia. Metoda ta zwiększa zdolność odczuwania i odtwarzania utraconych funkcji. Powoduje tworzenie w układzie nerwowym nowych połączeń nerwowych, które skutecznie zastępują te, które zostały zniszczone w wyniku procesu chorobowego. W bardziej zaawansowanych stanach chorobowych, należy tę metodę stosować, a nawet zaczynać od niej kurację wraz z metodą pracy nad umysłem pacjenta poprzez użyteczne i pomocne dla niego techniki NLP.

Wg. Dr Woyciechowkiej, doświadczonego specjalisty neurologia i autorki książki „Stwardnienie Rozsiane i jego leczenie inaczej, czyli Rehabilitacja Wielowymiarowa w SM”, metody te okazują się nieocenione dla tych, którzy zwątpili, że ich mięśnie mogłyby im kiedykolwiek służyć od nowa.

Podobnie na ten temat mówi prof. W. Dega twierdząc, że żadna pigułka nie może zastąpić ćwiczeń, (czy to fizycznych, czy ćwiczeń ruchowych w wyobraźni naszego umysłu, dzięki którym jest możliwość budowy nowych połączeń neurologicznych), natomiast tego typu ćwiczenia, mogą zastąpić każdą pigułkę (leki farmakologiczne).  Zwykliśmy mieć błędne przekonanie, że ćwiczenia fizyczne wzmacniają i usprawniają tylko mięśnie człowieka. Taki pogląd jest kolejnym błędnym i nieużytecznym przekonaniem blokującym i efektem myślenia o człowieku, jako o pewnego rodzaju składance poszczególnych narządów słabo lub wcale ze sobą niepowiązanych. sm-wozekW rzeczywistości ruch i ćwiczenia podobnie jak taniec i sport, mają dużo większy wpływ na nasze ciało. Przede wszystkim ruch jest jednym z najlepszych sposobów na pozbycie się z organizmu hormonów stresu, posiadających niszczący wpływa na układ obronny i układ krążenia. Jak wiemy, sprawny układ krążenia prawidłowo odżywia wszystkie komórki naszego ciała, a uszkodzony układ krwionośny sprawie, iż pewne narządy i układy mogą być coraz bardziej niedożywione i obumierać, „zasuszać się”, z braku możliwości oczyszczania, mogą być coraz bardziej zatrute i uszkodzone. Tak jest m. in. z układem nerwowym. Stąd praca nad możliwością ruchu czy to fizycznie czy też w umyśle, co ma odniesienie na pracę mięśni również, ma tu ogromne znacznie i jest jednym w poziomów, Rehabilitacji Wielowymiarowej w SM. Nieważne, jaką gimnastykę wybierzesz, chińską, szwedzką, amerykańską, aerobik czy taniec i rozgrzewkę do niego, intensywny ruch powoduje, że mózg zaczyna wytwarzać encefaliny i enkefaliny – substancje znakomicie poprawiające samopoczucie, a to jest niezbędne do motywacji wewnętrznej w pracy nad sobą i utrzymania samodyscypliny oraz wiary i nadziei, na poprawę zdrowia.

sm-jak-zapamietacJeśli pracujesz wytrwale – pracujesz dla siebie. Wykonując ćwiczenia fizyczne wyobrażaj sobie, jak powinny wyglądać twoje ruchy wykonane sprawnie i prawidłowo. Za każdym razem uruchamiaj wyobraźnie i ćwicz ją również. Ćwicz skupiając się i myśląc o tym, co robisz oraz o swoim oddechu. Wyobrażaj sobie osiągnięty cel. Wiele osób pokonało kompletnie niedowłady – Ty też możesz to zrobić. Ćwiczenia ruchowe nie tylko ułatwiają obieg krwi i płynów limfatycznych w organizmie przeciwdziałając opuchliźnie i zastojom płynów w kończynach, lecz usprawniają również układ oddechowe i powiązany z nim układ immunologiczny. Noblista Otto Wartburg udowodnił, iż tam gdzie jest tlen, tam nie ma infekcji ani komórek rakowych w organizmie. Poprzez ruch produkujesz substancje przeciwdepresyjne. Pamiętaj również, iż efekt pogody ducha oraz samych ćwiczeń, wielokrotnie zwiększasz dołączając do nich ćwiczenia wyobrażeniowe (NLP). To wszystko zależy wyłącznie od twoich decyzji, czy zechcesz i będziesz sumiennie pracować nad sobą, czy poddasz się.

W ostatnich kilkudziesięciu latach naukowcy zajmujący się mechaniką kwantową i biologią molekularną udowodnili, że to nie geny wpływają na nasze życie, lecz umysł poprzez mechanizm epigenetyczny kontroluje geny i jest w stanie na nie wypływać. Pomimo bezsprzecznych odkryć, medycyna akademicka pozostaje na nie głucha z jednego prostego powodu – techniki relaksacyjne nie generują zysków dla przemysłu medyczno-farmaceutycznego. Stąd praktycznie nie są polecane przez lekarzy.

Pamiętaj!
To Ty jesteś najważniejszą osobą w swoim zespole uzdrawiania.
Dbając o swoje Ciało, Umysł i Ducha tworzysz własny CUD
Celem jest ZDROWIE.

sm-Metoda-Feldenkraisa

Renata Zarzycka-Bienias
Niezależny konsultant suplementów CaliVita oraz diety zgodnej z grupą krwi, Coach NLP, Trener metody NLP „Panorama Społeczna”, dyplomowany mediator i negocjator oraz trener metody komunikacji interpersonalnej „Transforming Communication” – metod niezwykle pomocnych w utrzymaniu spokoju umysłu, wiary w swoje możliwości, a tym samym w poprawie i utrzymaniu zdrowia, zależnego w pełni od naszego pozytywnie myślącego umysłu i pogody ducha.

Kontakt: tel. 730970880  oraz  tutaj >>>

Więcej informacji oraz suplementacja i dieta w dziale „Lekarz Ci o tym nie powie” oraz z Aktualnościach na stronie www.najlepszesuplementy24.pl

Podziel się:
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Śledzik
  • Blip
  • Flaker
  • Yam
  • Google Buzz
  • Blogger.com
  • Google Bookmarks
  • Kciuk.pl
  • Pinger
  • Live
  • Tumblr
  • email
  • Drukuj